måndag 2 november 2009

Herde sökes!

Nästan varje morgon när jag är på väg till tåget undrar jag "vad gör jag här?". Man drivs som i en flock framåt och uppåt. Nåde den som behöver vika av innan resten av flocken. Då uppstår förvirring och folk börjar spotta och fräsa och nästan trampa ner varandra. Där skulle det behövas en herde med rejäla nypor som kunde stå och peka vilken fil man skulle välja.

Och om jag inte tyckte det var så pinsamt så skulle jag tagit ett foto imorse när jag gick av pendeltåget vid Centralen. Så fullproppat, fårskockigt och vidrigt människoovärdigt. Sådär Stockholmsaktigt brukar jag oftast kunna hitta en plats på tåget så jag har nära till trappan upp mot Klarabergsviadukten när jag går av. Men imorse hade jag bråttom och då hamnade jag på "fel" ställe på tåget. Och hamnade i kö. Som nästan stod stilla.
Jag ruttnade och började gå mot en annan utgång som låg lite längre bort. Dit ingen orkar gå.

Men jag skulle ändå inte vilja vara utan att jobba i stan. Om jag jobbade där jag bodde skulle min värld bli så liten och inskränkt.

Jobbet jag sökt ligger också i City. Det var en kompis som hade sett annonsen på Stepstone och jag skickade in. Har inte hört något än, men känner inte att det är någon katastrof. Hoppas dock åtminstone på ett "tack för ansökan-brev".

Jag har bara en enda gång tidigare i mitt liv skrivit en ansökan, annars har jobbet liksom kommit till mig. Nu har jag ju jobbat som läkarsekreterare på Beroendekliniken och det är ungefär som Hotel California: You can check out any time you like, but you can never leave...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Veronica!
Vad spännande med nytt jobb! Hoppas du får det! Jag har bara varit i Stockholm vid enstaka tillfällen och var ju precis i Malmö och träffade Habibty Nina - blir alltid lika facinerad av mängden folk som liksom ledigt väller fram. Det är nästan lite ångerst framkallande med stor städer och hur hittar ni hem allihop? Hur håller man ihop med kompisar? Halmstad är mer lagom och närmast dött här utanför i området.
Tack för dina ord hos mig idag. Jag håller med, det borde gått vägen den här gången och jag är som vanligt bestört över hur det funkar här i samhället. Men jag träffar en bra yrkes coach som gett mig mycket inspiration och tankar på annat som jag kan ta mig för. Ändå ser det rätt mörkt ut för en period eller framåt, önskar innerligt ett vanligt arbete bara.
Det är väl också som du skriver, att hederligt lönar sig inte. Om jag kört på och använt en del av lånet i hemlighet till mina skulder för de är egentligen inte stora, så hade situationen varit annorlunda. Men jag vill vara ärlig och lägga korten på bordet och därför blir det inget.
Ha en bra kväll och sköt om dig! Kul att se dig på bloggen ibland, inga planer på att komma tillbaka?Fast din sida är väldigt fin!
Kram, Maria. (Supermamman.)

Maria sa...

Vet inte om komentaren kom med nu, men jag hann läsa lite nedan och läste om din kompis som svek. Jag kan känna igen det där, att sakna det man gör, men kanske inte personen ifråga. Jag tänkte höra med dig om du har lust att mejla mer personligt, så som jag och Habibty Nina gör? Du kan nå mig på Supermamman-t-5@hotmail.com.
Kram igen!
Maria.