lördag 7 november 2009

Jaha. Vaccinera eller inte?

I juli när David var på sin 3-årskoll på Huddinge blev han avrådd från vaccinet eftersom biverkningarna sannolikt skulle vara värre än själva sjukan. Men nu har det ju gått ett tag sedan dess och den ena larmrapporten avlöser den andra. Kort sagt så är budskapet att får du influensan så dör du. Tar du vaccinet så dör du.
Så - vad ska man göra och vem ska man tro på??

Jag ringde till Davids hematologavdelning i veckan för att höra igen hur de tyckte att han skulle göra. Då hade de helt ändrat sig och sa att han absolut skulle vaccinera sig. Suck.
Vi var välkomna dit för en spruta men med tanke på att det är en bit till Huddinge Sjukhus och att de kommer att börja vaccinera i Davids skola inom ett par veckor så får han vänta till dess.

David har varit jätteförkyld (men nej, ingen torrhosta eller ont i kroppen) och hans pappa har just nu lunginflammation (nej, inte komplikation till svinis) så jag hoppas att han håller sig frisk tills det är dags att få sprutan (sprutorna).

Men en sak fattar jag inte. Är det inte riskgrupperna och barn som ska få först? Är alla riskgrupper färdigsprutade? För inte är alla barn det? VARFÖR står det i så fall fullt friska egoistiska vuxna i köerna på vårdcentralerna och faktiskt STJÄL vaccinet från dem som ska vara prioriterade?

Och hur ska ni själva göra??? Jag vacklar. Har varit supernegativ hela tiden, men jag vet faktiskt inte vad jag ska tro.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här vaccinerar vi inte. Tycker att det är alldeles för dåligt utprovat. Vill inte att mina barn ska vara försökskaniner. Och när Molly tog vanlig vaccination för vanliga bvc vaccinationsprogrammet blev hon JÄTTEskjuk. Hon kunde inte gå på en vecka. Utsätter inte dom för det. Dessutom, vilka är det som har dött? Hiv-smittade och andra sjukdomar har varit orsaken. Jag tycker det är skrämmande hur tidingarna har vinklat det här, med vilka som blivit sjuka och farorna med det. Ingen direkt myndighet eller läkare har gått ut för att försöka kompensera kaoset som tidningarna ställer till med. Man dör ändå. Förr eller senare. Deppiga, ilskna, stressade, fulallergiska, fittSahra har talat. En annan dag, kanske ett annat svar. Kram/S

Anonym sa...

Har vacklat fram och tillbaka så jag tror jag blir tokig. Men bara tanken på att se sina barn i en andningslunga har nog fått mig att falla över på att ta vaccinet. Har ännu inte riktigt bestämt men det lutar åt att ta. Håller med om det du skriver om att alla hysteriska "friska" personer står timmavis i kö fast de inte är riskgrupp. I min lilla byhåla är det ingen kö och alla som vill får komma så det blir kanske på torsdag... Kram pia