tisdag 25 maj 2010

Läsa läsa läsa

Å vad jag läser just nu! Jag håller på med Dödgrävarens dotter av Joyce Carol Oates. Det är den första JCO jag läser, fast jag varit på väg ända sedan i början av 90-talet. Sedan har jag precis läst ut Hypnotisören av "Lars Kepler". Den var riktigt bra.Som så ofta, så tycker jag att en bok jättebra när jag läser den, men när jag är klar känns den nästan löjlig. Jag undrar varför det är så.
Jag håller också på med Mari Jungstedt senaste, Den dubbla tystnaden tror jag att den heter. Hennes böcker läser jag mest för att de utspelar sig på Gotland. De är helt ok när jag läser men jag glömmer dem lika fort.

Men igår så läste jag att John Ajvide Lindqvist precis kommit med en ny bok; Lilla Stjärna heter den. Måste ha! Hans Människohamn är den bok som berört mig allra, allra mest av alla böcker jag läst. En otrolig bok om saknad och sorg. Rekommenderas varmt.


Sen kan jag ju passa på att säga att jag klarade examinationen till Förarbevis galant. Mina timmar med Melker gav resultat: 49,5 poäng av 50 möjliga. Jag vet inte om det beror på att jag är "duktig" eller om jag är ohälsosamt tävlingsinriktad.
Provet gjorde vi i lördags när det var strålande solsken, och själva båtåkarpraktiken i söndags när det var strålande ösregn. Det var skitkul ändå, vi alla sex tjejer fick både köra stor båt och navigera i nästan en timme var. Jag kan också göra en pålstek både bakom ryggen och framför ryggen (magen?) med förbundna ögon. 
Vi hade vår egen farbror Melker med oss, han  hette Staffan och skulle nog självdö om han inte fick jobba på sjön. 

 

Det tråkiga är att vi inte vet om vi ens hinner få i vår egen båt i sjön i år, så jag vet inte om jag får praktisera "på riktigt".

Inga kommentarer: