måndag 17 maj 2010

Ingen moral

Jag tappar tron på mänskligheten. Åtminstone delar av den. Min sextonåring och några vänner till honom blev knivrånade i lördags. De satt på en bänk i Spånga i lördagskväll vid 22-tiden. Då kom tre killar, varav två maskerade, och viftade med en kniv samtidigt som de sa på bruten svenska: "Ge oss allt ni har, annars knivar vi". De var väl ett par år äldre än Jimmy och hans kompisar. En iPhone, en vanlig mobil och ett par moppenycklar fick de med sig. Men de var inte tillräckligt smarta för att stoppa in nycklarna i tändningslåset och åka iväg med moppen. Polisen kom efter ett tag, de hade haft mycket att göra för det var visst upplopp i Rinkeby. De tog väl hand om killarna och tjejerna och jag tror att de mår hyfsat idag trots allt.

Jag är tacksam att de inte käftade tillbaka. Den som håller i en kniv har ingen respekt för människoliv.

Jag blir så ledsen, uppgiven och förbannad när jag hör sånt här. Var gick det så fel? Vad är det som gör att de här killarna (och deras gelikar) tycker att de har rätt att STJÄLA det de vill ha? Vad hände med respekten och moralen? Mitt och ditt?
Nej, tyvärr verkar det i vissa kulturer vara så att ser man nåt man vill ha, då tar man det. Skitsamma om någon annan redan äger det. Det händer ju dagligen. Denna vecka hade polisen varit i Jimmys skola två gånger, en gång för det var bråk, den andra gången för att en elev blev rånad av en kille från Tensta. Som är "kompis" med en annan elev. Och det är varken första eller sista gången det händer. Det ska bli väldigt skönt nu när han går ur nian och slipper den här skolan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nej, fy faan säger jag bara! Det är sånt man tror händer andra men inte en själv, eller sina närmaste. Inte konstigt att jag inte kan koppla av och somna förrän jag har mina barn hemma i "mammas trygga famn" de gånger de ger sig ut utanför hemmet. Skönt att höra att de är okej i alla fall. Säger som Pipan, Djävulen! Kram Pia