måndag 27 juli 2009

What a day!

Första dagen på semestern. Klockan ringer kl 06.30. Jippi. Det är dags för 3-årskontroll, dvs David och jag ska vara på Huddinge sjukhus hela j-a dagen idag. Dagen börjar med att Emla Davids båda armveck med tanke på att de ska ta en hel del blod idag.
När vi kommer till sjukan kollar syster Anna på B76 blodtryck, puls, saturation, längd och vikt.
De hinner inte ta några prover innan det är dags att springa till ögonavdelningen som ligger i en annan del av sjukhuset. Vi får vänta lite men det går fort när han väl är inne hos ortopisten. Han har syn som en hök.

Sedan jagar vi tillbaka till B76, det är dags för läkarsamtal med professor Jacek Winiarski. Han är urduktig på det han gör men KAN inte se folk i ögonen. Det har David och jag alltid lika kul åt. Han kollar i Davids näsa eftersom han haft näsblod ett par gånger. Vi får lugnande besked angående svininfluensan. Visserligen är transplanterade barn prioriterade vad gäller vaccin, men antagligen ger vaccinet i sig större problem än själva influensan.
David är lika kittlig som vanligt när det ska klämmas på lymfkörtlar så det ger Jacek upp ganska fort.

Sen kommer Anna och tar prover på David. Hon tar 8 rör. Det går skitbra, en fröjd jämfört med hur det har varit tidigare, det märks att han mår bra och börjar bli stor. Efter provtagningen får vi vänta på kuratorn. Vi pratar lite om hur David har det och hur han känner för det här med att ha varit så svårt sjuk. Jag berättar att jag ibland tycker att han är så håglös och inte tror på sig själv, att han inte gärna rör på sig så mycket även om det faktiskt har blivit bättre i sommar.
Pratar också om att han är så mörkrädd. Vi får lite goda råd och jag känner mig lite lugnare till mods.

Sen får vi faktiskt lunchrast! Vi äter på ett hyfsat hak precis utanför sjukan, slipper i alla fall Donken...

Efter lunch är det dags för... vad var det nu då? Jo - spirometri. David får kliva in i "helikoptern" och blåsa, flämta, inhalera på luft och gas och fan och hans moster. Det tar nästan en timme innan vi är klara där och då får vi kuta till tandläkaren som ligger helt i andra änden av Huddinge sjukhus. Det är jävligt stort där, lika stort som Gamla Stan. Fast i 8 våningar...
David var smart och hade med sig sin kickbike.

Det går bra hos tandläkaren också. Sen får vi nästan springa tillbaka till Ögon där David ska träffa ögonläkare. Han får först pupillvidgande droppar i ögat och efter en kvart så kollar läkaren att allt ser ut som det ska. Det gör det.

Nu är vi sjukt trötta på allt flängande men hinner ändå med en sista titt-in på B76 och får utskriften av provsvaren. Allt ser strålande ut! De låga vita som proverna visade sist har hämtat upp sig och trombocyterna är högre än någonsin. Alltså beror näsblodet inte på trombisarna, det beror antagligen bara på en känslig slemhinna i kombination med mycket snorande och badande.

Sen fick vi faktiskt åka hem. Det är tur att det bara är såna här dagar en gång om året. Denna gång hann vi inte ens med allt, både röntgen av hand/knä-tillväxtplattorna och endokrin (hormoner och sånt) blir vi kallade till vid ett senare tillfälle. Skönt att bo i Stockholm då...

Till råga på allt så skulle virket till vårt garage komma idag. Det kommer lastat på en 24 m långtradare som alltså är för stor för att köra in på vår väg (och framför allt för att vända) så istället får de lasta av allt virke nere vid stora vägen. 300 m från där det ska ligga tills de ska bygga upp garaget. Garaget blir 130 m2 i 1,5 plan så det är några kilometer virke som ska flyttas.
Då är jag jävligt glad att jag har en sambo som har tillgång till lastbil, bobcat och dessutom är en jävel på att hantera dem. Men det spelar ingen roll när virkeshelvetet är för tungt för boben och måste HANDJAGAS från buntarna till lastbilen... Fy fan i helvete, jag ska bli spärrvakt i mitt nästa liv! Och bo i hyreslägenhet!

Nu har jag som annars äter bra mat slängt i mig spaghetti och köttbullar. Och massa ketchup. Och mår som jag förtjänar. A och hans pappa håller på med det sista av virket. Sen ska jag och A lägga ner golvvärmekabeln i grunden, så att han kan lägga på armeringen inför gjutningen som ska ske på fredag.

Eh - kloning, någon?

Inga kommentarer: