söndag 28 november 2010

Lugnet efter stormen

Det var både roligt och vemodigt i fredags. Avtackningsfika på eftermiddagen, och min chef höll ett fint tal till mig. Jag fick också möjligheten att säga några ord, det har ju hunnit hända en del under de elva år jag jobbat där. Jag fick en fantastiskt fin glaskandelaber och the armband från Dyrberg & Kern, helt sagolikt! Gnistrar som en hel stjärnhimmel, och jag tror att jag kommer att ha på mig det jämt. På kvällen gick vi först några stycken på Clarion Sign och drack skumpa innan vi var tre som fortsatte till Vapiano för mat och mer vin. Vi avslutade på en pub på Östermalm innan jag och Anja avvek hemåt. Det blev precis lagom, jag var hemma strax efter elva tror jag. Det var nog först då det gick upp för mig att jag slutat på jobbet och jag fick lite andnöd och fällde väl en tår eller två.

Igår var första dagen sedan snön kom som jag faktiskt såg hur vitt och vackert det är hos oss nu. Det har ju varit mörkt både när jag åkt och när jag kommit hem i veckan. Jag och sambo åkte och handlade oss en riktigt god middag, med oxfilé och kungskrabba och så musslor till förrätt. Alla ungar utom Jimmy var med, mysigt! Kollade lite film (när jag inte slumrade i soffan) och hade det allmänt mysigt.

Idag är det första advent och till adventstraditionen hör att jag firar min födelsedag (fyller ju imorgon). Jag tycker inte att min födelsedag är något att fira längre, och förra året tänkte jag bara ha mamma och pappa på lunch. Det slutade med att vi var nästan 20 personer och jag var helt knäckt och ville bara gråta. Halvsläkt som bjuder in sig själva är inte det bästa jag vet. Vissa är självklart alltid välkomna men det finns gränser. Så i år var jag jävligt noga med att jag bara ville ha mamma och pappa här på sen lunch/tidig middag. Jimmy hade blivit magsjuk så han blev kvar hos pappa så då bjöd vi in svärmor istället eftersom hon var ensam. Och det blev precis så lugnt och avslappnat som jag hade önskat mig. Jag bjöd på creolsk gryta och saffranspannacotta med pepparkakssmul (som var okej men jag tyckte nästan det smakade lite fisksoppa med all saffran). Ingen tårta. Presenter hade jag också avsagt mig, jag har redan allt jag behöver, men fick ännu en orkidé (som jag älskar!) och pappas årliga amaryllis. Av pappa och hans sambo fick jag också en flaska champagne :) Av sambo fick jag en skitsnygg Ed Hardy laptopväska (ska ju börja kånka omkring på en sån nu), trots att vi firade mig på Le Rouge förra helgen. Han hade alltså förstått mina små hintar haha!

Nu har alla åkt, även sambo. Han skulle en sista vända till sin pappas lägenhet, så nu sitter jag här ensam med hans barn (David får skjuts hem till pappa av morfar). De spelar sällskapsspel och har det nog rätt bra. Massor av tända ljus i huset, kanske ska göra en brasa också. Det som blev kvar av gårdagens förrättschampagne (avskedspresent från vår reklambyrå) ska drickas när sambo kommer hem igen. Kanske ska jag ta lite mer saffransglögg medan jag väntar?

Bye från 42-åringen (imorgon).

Inga kommentarer: