söndag 13 december 2009

Jävla skitdag

Dagen igår var ganska mysig till en början, lång god frukost, lite surf och lite bra musik på Spotify. Sen gjorde jag misstaget att ta på mig "oömma kläder" och gå ut och hjälpa sambo vid garaget. Bära virke från ett ställe till ett annat gör mig ångestfylld. Det är SÅÅÅÅÅ tråkigt! Särskilt som den här jävla f*tthösten har tillsatt en hel del mögel till det så att vi får elda upp mer än hälften. Urrrk!

Inte nog med det. När virkeshelvetet väl är inne i garagewannabe-et så är det dags att åka till tippen. Släpet är fyllt och vi åker. Och jag har bara mina skinnhandskar. Om jag inte ville ta på de alldeles nerblöta arbetshandskarna förstås. Jag tog väldigt god tid på mig att slänga tidningarna, kan jag säga.

När släpet var tomt var det bara att åka hem och ösa på mer skit. Presenningar och blöta träplankor som inte gör någon glad. Har ni en ANING om hur muggiga presenningar kan bli?!? Tippen igen. Där träffas på helgerna herr och fru Svensson, Karlsson och Johansson och så några Svenssons till. Och vi.

Sambo spelar ju innebandy. Men nu är han ju så förkyyyyld så han kan inte spela. Men kvällens match behövde någon i sekretariatet (ja, veteranserien protokollförs) så han lovade att åka dit. Jag hade ingen lust att åka och handla middagsmat själv så jag hängde med. Det visade sig att det var några tonårssnorisar där som gärna förde protokoll. Men vi stannade ändå och tittade på matchen. Eller, jag tittade mest i min iPhone förstås.

Sen åkte vi och handlade lammytterfilé att äta till risotton jag skulle göra. Och gjorde efter konstens alla regler. Ute var det nästan magiskt vackert med ett tyst och stilla snöfall med stora vita flingor. Det här skulle bli en mysig kväll!
När köttet var klart i ugnen och låg och vilade till sig och det var 5 minuter kvar på risotton så försvann nästan all ström i huset... Två faser av tre gick åt skogen och det var bara att elda på i brasan och tända alla ljus och ringa Vattenfall. Nåt högspänningsfel och de skulle skicka ut nån. Vi fick äta risotton al dente och skölja ner med lite vin. Vi hade tänkt kolla Flickan som lekte med elden men fick se varann djupt i ögonen istället. Inte det sämsta men inte riktigt vad vi tänkt oss.
Robinson Haninge, liksom.
Sen stängde förresten Vattenfall av även den sista fasen. Hämtade mer ved och proppade brasan full så vi slipper frysa häcken av oss. Dessutom har jag mens fast jag inte ska så vi kunde inte ens pippa oss glada.

Vid halv elva på kvällen hade vi lärt oss varandras irisar och då var det bara att krypa till sängs. Jag somnar ganska fort, men vaknar med ett ryck efter ett tag när lampan tänds. Då har Vattenfall till slut lyckats fixa tillbaka elen.

Jag är extremt utvilad idag men blev trött som fan när sambo sa att han måste ha min hjälp att spika glespanel idag. Jippi. Eller inte.

Inga kommentarer: